رسول خدا (صل الله عليه و آْله):

 

بهترين شما كسي است كه قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد.

 

وسائل الشيعه، ج6، ص167

| |

امام صادق(عليه السلام):

 

كسي كه تنها با آن كه هيچ عيبي ندارد برادري كند دوستان اندكي خواهد داشت.

 

منبع: بحار الانوار،ج75،ص278

| |

حضرت على (عليه السلام) :

 

هذا مصارع عشاق شهداء لا يسبقهم من كان قبلهم ولا يلحقهم من كان بعدهم.
اينجا (كربلا) قربانگاه عاشقان و مشهد شهيدان است. شهيدانى كه نه شهداى گذشته و نه شهداى آينده به پاى آنها نمى‏رسند.

 

 

منبع: تهذيب، ج 6، ص73 / بحارالانوار، ج 98، ص 116.

| |

رسول الله (صلى الله عليه و آله):

 

يقبر ابنى بأرض يقال لها كربلا هى البقعة التى كانت فيها قبة الاسلام نجا الله التى عليها المؤمنين الذين امنوا مع نوح فى الطوفان.

پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده مى‏شود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است، چنانكه خدا ياران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد.

 

منبع: كامل الزيارات، ص269، باب 88، ح 8 .

| |

 

پيامبر اكرم (صل الله عليه و آله) :

 

و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة.

كربلا پاك‌ترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگ‌ترين بقعه‏‌ها است والحق كه كربلا از بساط هاى بهشت است.

 

 

منبع: بحارالانوار، ج 98، ص 115/ كامل الزيارات، ص 264.

| |

امام رضا (علیه السلام) :


بر همچو حسینى گریه کنندگان گریه کنند که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین مى‏ برد .


منبع : کتاب العیون العبری

| |

امام باقر (علیه السلام) :


هر کس این زیارت (زيارت عاشورا) را بخواند ( از دور یا نزدیک ) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند عز را در خانه ‏اش به اظهار جزع و همدیگر را بر مصیبت حسین علیه السلام تعزیت گویند من ضامن او مى‏ شوم نزد خدا که ثواب هزار حج ، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند .


منبع : کتاب الکسیر العبادات فى اسرارالشهادات ص ۹۱

| |

امام صادق (علیه السلام) :


هر کسى هنگام یاد ما اشک از چشمانش جارى شود خدا آتش را بر صورت او حرام مى‏ کند .


منبع : کتاب الکسیر العبادات به نقل از کتاب کامل ‏الزیارات

| |

امام صادق (علیه السلام) :


حضرت امام حسین علیه السلام با حالى حزین و اندوه کشته شدند و سزاوار است بر خدا که هیچ حزین و اندوهگینى به زیارت آن جناب نرود مگر آنکه حق تعالى وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند .


منبع : کتاب کامل الزیارات باب ۳۹

| |

امام صادق (علیه السلام) :


جدِّ ما حسین علیه السلام هنگامى که به گریه کنندگان خود نگاه مى‏ کند براى آنان استغفار مى‏ کند و از جدّ و پدر و مادر و برادر خویش مى‏ خواهد که آنها هم براى گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزاى او استغفار کنند .


منبع : کتاب الکسیر العبادات به نقل از منتخب

| |

امام صادق (علیه السلام):


براى هر چیزى ثوابى معین است جز اشکى که براى ما ریخته مى ‏شود . ( که ثواب آن با خداست )


منبع : کتاب الکسیر العبادات فى اسرار الشهادات ص ۹۹

| |

حضرت صادق (علیه السلام) :


امام حسین علیه السلام دائماً به زوّار و گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزایش نظر ( رحمت ) دارد .


منبع : کتاب الکسیر العبادات به نقل از منتخب

| |

امام صادق (علیه السلام) :


خدا حیا مى‏ کند گریه کننده بر حسین ابن على علیه السلام را عذاب نماید .


منبع : کتاب اشک حسینی سرمایه شیعه به نقل از البکا ص ۹۴

| |

حضرت زهرا (علیها السلام) :


هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شوند ، من هم داخل بهشت مى‏شوم .


منبع : کتاب اشک حسینی سرمایه شیعه به نقل از البکا ص ۸۶

| |

امام صادق (علیه السلام):


گریه کننده جدَّم از جاى خود برنمى‏ خیزد مگر اینکه مانند روزى که از مادر متولد شده از گناهان پاک است.


منبع : کتاب الکسیر العبادات به نقل از منتخب

| |

امام صادق (علیه السلام) :


نفس کشیدن کسى که بخاطر مظلومیت ما محزون باشد ، ذکر و تسبیح است .


منبع : کتاب نفس المهموم شیخ عباس قمى (ره)

| |

امام صادق (عيسه السلام) :

من زار الحسین ( علیه السلام ) یوم عاشورا وجبت له الجنة
هر کس که امام حسین ( علیه السلام ) را در روز عاشوار زیارت کند بهشت بر او واجب می شود .


منبع : کتاب اقبال الاعمال ، ص۵۶۸

| |

امام صادق (عليه السلام) :

من اراد الله به الخیر قذف فى قلبه حب الحسین ( علیه السلام ) و زیارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسین ( علیه السلام ) و بغض زیارته .
هر کس که خدا خیر خواه او باشد محبت حسین (ع) و زیارتش را در دل او مى ‏اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه و خشم حسین (ع) و خشم زیارتش را در دل او مى‏ اندازد .


منبع : کتاب وسائل الشیعه ، ج ۱۰ ص ۳۸۸، بحار الانوار ، ج ۹۸، ص۷۶

| |

امام صادق ( علیه السلام ) :

 

من لم یأت قبر الحسین ( علیه السلام ) و هو یزعم انه لنا شیعة حتى یموت فلیس هو لنا شیعة و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة .
کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود .


منبع : کتاب کامل الزیارات ، ص ۱۹۳، بحار الانوار، ج ۹۸ ص۴

| |

امام صادق (عليه السلام) :

 

لا تدع زیارة الحسین بن على علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا .

زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن و به دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن  تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر شهید .

 

منبع : کتاب وسائل الشیعه ، چ ۱۰ ص۳۳۵

| |

امام صادق(عليه السلام):

چون قائم ما قیام کند خداوند انچنان نیرویی به چشم و گوش پیروانش داده که به پیک و پیام اور نیازی نداشته باشند و به هرکجای جهان که باشند امام خود را ببینند و سخنش را بشنوند.

منبع:بحارالانوار 36/45

| |

امام سجاد(عليه السلام) :

چون خداوند می دانست در آخرالزمان اهل فکر دقیق النظر خواهند آمد، از این جهت قل هوالله و احد و آیاتی از سوره حدید نازل کرد.

بحار الانوار  60/18

| |

امیرالمونین (عليه السلام) :

زمانی بر مردم بیاید که مقرب نباشد جز به سخن چینی ، و جالب شمرده نشود جز فاجر بودن ، و تحقیر نشوند جز افراد با انصاف، در آن زمان دستگیری مستمندان زیان بشمار آید و صله رحم لطف وبزرگواری بشمار آید .

منبع:نهج البلاغه حکمت 102

| |

پيامبر اكرم (صل الله عليه و آله):

در آخرالزمان دغلبازان و فریبکارانی بیایند که حدیث هایی نو و روایت هایی جدید از دین بر شما بخوانند، انچنان که نه شما و نه پدرانتان چنین حدیث هایی نشنیده باشید. پس دوری گزینید از آنها. مبدا به دام تزویر و فریب شان بیافتید .

منبع: کنزالاعمال، حدیث 290324

| |

پیامبر اكرم (صل الله عليه و آل) :

زمانی بر مردم بیاید که هیچ دیندار دینش برایش سالم نماند جز اینکه از قله کوهی بگریزد یا از سوراخی به سوراخ دیگر پناه برد چون روباه که با بچه هایش چنین کند ، و این آخرالزمان باشد .

منبع: کنزالاعمال حدیث 31008

| |

پيامبر اكرم(صل الله عليه و آل) :

زمانی بر مردم بیاید که اخلاق انسانی از آنان رخت بربندد چنانکه اگر نام یکی را بشنوی به از آن بود که آن را ببینی یا اگر او را ببینی به از آن است که او را بیازمایی. چون او را بیازمایی، حالاتی زشت و ناروا در او مشاهده کنی .

منبع: بحار ج 77ص369

| |

پیامبر اكرم (صل الله عليه و آل):

زمانی برسد که از قرآن جز رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند ، آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از اسلام دورتر باشند. مسجدهاشان از حیث ساختمان آباد ولی از نظر هدایت، خراب باشد.
در میان مردمانشان قرآن و اهل آن در اقلیت باشند. مومنانشان در میان مردم باشند ولی در میان آنها نباشند، با مردم باشند ولی براستی با مردم نباشند ، زیرا هدایت با ضلالت همراه نیست گرچه در کنار یکدیگر باشند .

منبع:بحارالانوار جلد52ص190

| |

امام رضا (عليه اسلام):


مَن رَضى عن الله تعالى بالقَليل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَليل مِنَ العَمل
هر كس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى خواهد بود.


منبع: بحارالانوار،ج 78 ،ص 357

| |

امام علی(عليه السلام) :

هرکس خیر و شر را از هم تشخیص ندهد و بین خوبی و بدی فرق قائل نشود همچون چارپایان است.

منبع:تحف العقول، ص 100

| |

امام علی(عليه السلام) :

بهترین گزینش و انتخاب در زندگی دوستی کردن با نیکان و صالحان و بریدن و جدائی از بدان است.

منبع: غررالحکم صفحه 725

| |

امام علی(عليه السلام) :

احمق ترین مردم کسی است که صفت بد و رذیله ای را در مردم ناپسند و زشت میشمارد و خود دارای همان صفت ناپسندیده است.

منبع: غررالحکم، ج 1، ص 210

| |

امام حسين (عليه السلام):

 

معرفهُ اهلِ‌كلِّ زمانٍ امامَهُمُ الّذي يجِبُ عليهِم طاعَتُهُ.

[معرفت و شناخت خداوند]آن است كه اهل هر عصر و زماني امامي را كه طاعتش بر آنها واجب است را بشناسند.

 

منبع: علل الشرائع، ج1، ص9

| |

امام زمان (عجل الله فرجه):

 

ولعاقبه لِجَميل صنع الله سبحانهُ تكونُ حَميدهُ لَهم ما اجتنبوا المنهيَُ.

شيعيان ما هنگامي به فرجام نيك و زيباي خداوند مي رسند كه از گناهاني كه نهي شده اند احتراز نمايند.

 

منبع: بحار الانوار، ج53، ص177

| |

امام زمان (عجل الله فرجه):

 

اتَّقوا اللهَ و سَلِّموا لَنا و رُدُّوا الامرَ الَينا فعلينا الاصدارُ كَما كان مِنّا الايراد و لا تحاولوا كَشْفَ ما غُطّي عَنكُم.

از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد،‌و امور خودر ا به ما واگذار كنيد چون و ظيفه ما است كه شما را بي نياز و سيراب نماييم همان طوري كه ورود شما بر چشمه معرفت بوسيله ما مي باشد. و سعي نماييد به دنبال كشف آنچه از شما پنهان شده است نباشيد.

 

منبع: بحار الانوار، ج53،ص191

| |

امام زمان (عجل الله فرجه):

 

ابَي اللهُ عزَّوَجَلَّ للحقِّ الّا اتماماً و للباطلِ الّا زَهوقاً.

همانا خداوند متعال ابا و امتناع دارد نسبت به حق مگر آن كه به اتمام و كمال برسد و باطل، مضمحل و نابود گردد.

 

منبع: بحار الانوار، ج53، ص193

| |

پيامبر (صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله):

 

اِنَّ اَسرَعَ الخَيرِ ثَوابا البِرُّ وَ اِنَّ اَسرَعَ الشَّرِّ عِقابا البَغىُ

پاداش نيكوكارى زودتر از هر كار خوب ديگرى مى‏رسد و كيفر ستم و تجاوز زودتر از هر كار بد ديگرى گريبان مى‏گيرد.

 

منبع:خصال، ص 110، ح 81

| |

امام حسن مجتبی(عليه السلام):



بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَیْتَ بَعَیْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّوَقَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیْکَ باطِلاً کَثیراً.
بین حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است،آنچه که را با چشم خود ببینى حقّ است;و آنچه را شنیدى یا آن که برایت نقل کنند چه بسا باطل باشد.


منبع: تحف العقول، ص ۲۲۹، س ۵

بحارالأنوار، ج ۱۰، ص ۱۳۰، ح ۱.

| |

امام صادق (عليه السلام):

 

ذِكرُ المَوتِ يُميتُ الشَّهَواتِ في النَّفسِ، ويَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ، ويُقَوّي القلبَ بمَواعِدِ اللّه، ويُرِقُّ الطَّبعَ، ويَكسِرُ أعلامَ الهَوى ويُطفِئُ نارَ الحِرصِ، ويُحَقِّرُ الدُّنيا؛

ياد مرگ، خواهش هاى نفس را مى ميراند و رويشگاه هاى غفلت را ريشه كن مى كند و دل را با وعده هاى خدا نيرو مى بخشد و طبع را نازك مى سازد و پرچم هاى هوس را درهم مى شكند و آتش حرص را خاموش مى سازد و دنيا را در نظر كوچك مى كند.

 

منبع:‌بحار الأنوار، ج6، ص133، ح32 - منتخب ميزان الحكمة، ص 518

| |

امام على (عليه السلام):

 

مَن عَرَفَ نَفسَهُ جاهَدَها، مَن جَهِلَ نَفسَهُ أهمَلَها؛

هركه نفس خود را شناخت، به جهاد با آن برخاست و هر كه آن را نشناخت، به حال خود رهايش ساخت.

 

منبع: غرر الحكم، ح 7855 و 7856 - منتخب ميزان الحكمة، ص 364

| |

امام على (عليه السلام):

 

مَن حاسَبَ نَفسَهُ سَعِدَ؛

هركه نفس خود را محاسبه كند، خوشبخت شود.

 

منبع: غرر الحكم، ح 7887 - منتخب ميزان الحكمة، ص 272

| |

امام على (عليه السلام):

 

إنَّ أسعَدَ الناسِ في الدنيا مَن عَدَلَ عَمّا يَعرِفُ ضُرَّهُ، وإنَّ أشقاهُم مَنِ اتَّبَعَ هَواهُ؛

خوشبخت ترين مردم در دنيا، كسى است كه از آنچه مى داند برايش زيان آور است دورى كند و بدبخت ترين آنان كسى است، كه از هواى نفس خود پيروى كند.

 

منبع: منتخب ميزان الحكمة، ص 272

| |

امام على (عليه السلام):

 

العَفافُ يَصونُ النَّفسَ ويُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا؛

عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستيها دور نگه مى دارد.

 

منبع: غرر الحكم، ح 1989 - منتخب ميزان الحكمة، ص 386

| |

امام صادق (عليه السلام):

 

ما عَذَّبَ اللهُ اُمَّهً اِلا عِندَ استِهانَتِهِم بِحُقُوقِ فُقَراءِ اِخوانِهِم؛

خداوند امتى را عذاب نخواهد کرد، مگر در وقتى که نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستى نمایند.

 

منبع: مستدرک، ج 12، ص413

| |

امام باقر (علیه السلام):

 

مَن کَفَّ غَضَبَهُ عن النّاس کَفَّ اللهُ عنهُ عَذابَ یومَ القِیامة؛

کسی که خشمش را از مردمان باز دارد خداوند نیز در روز قیامت عذابش را از او باز می دارد.

 

منبع: جهادالنفس، ح532

| |

امام صادق(عليه السلام):

هر که فاطمه را آنطور که سزاوار است و حق معرفت اوست بشناسد، شب قدر را درک کرده است، و همانا آن حضرت فاطمه نامیده شده است زیرا مردم از شناخت او بریده شده اند و عاجزند.

 

منبع: بحارالأنوار ،ج43، ص65

| |

امام على (عليه السلام):

 

اَلمُؤمِنُ يُرضِيهِ عَلَى اللّه  اليَسيرُ و لا يُسخِطُهُ الكَثيرُ... وَ المُنافِقُ يُسخِطُهُ عَلَى اللّه  اليَسيرُ و لا يُرضِيهِ الكَثيرُ؛

مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا ناخشنود مى شود و بسيارش هم او را خشنود نمى سازد.

 

منبع: تحف العقول، ص212

| |

امام على (عليه السلام) :

 

اَلمُؤمِنُ فَهُوَ قَرِيبُ الرِّضى بَعيدُ السَّخَطِ... و َالمُنافِقُ فَهُوَ قَريبُ السَّخَطِ بَعيدُ الرِّضى؛

مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.

 

منبع:‌ تحف العقول، ص212

| |

امام الصادق(علیه السّلام):

 

فیما اخَذَ رسولُ اللهِ - صلّی الله علیه و آله - مِنَ البَیعَةِ عَلی النّساءِ أن لا یَحْتَبینَ و لا یَقْعُدْنَ مَعَ الرّجالَ فی الخَلَاء .
از جمله پیمانهائی كه رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - از زنان امت خود گرفته است، این است كه چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نكنند و بر بدن نچسبانند و با مردان نامحرم در محل خلوت ننشینند.

 

منبع: وسائل الشیعه، ج 20، ص 185

| |

امام صادق (عليه‏ السلام):

 

اَلْخَيْرُ كُلُّهُ اَمامَكَ وَ اِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ اَمامَكَ وَ لَنْ تَرى الخَيْرَ وَ الشَّرَّ اِلاّ بَعْدَ الاْآخِرَةِ لاَنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ الْخَيْرَ كُلَّهُ فِى الْجَنَّةِ وَ الشَّرَّ كُلَّهُ فِى النّارِ؛

همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى، زيرا خداوند همه خوبى‏ها را در بهشت و همه بدى‏ها را در جهنم قرار داده است.

 

منبع: تحف العقول، ص 306

| |

رسول اكرم (صلى الله عليه و آله):

 

مَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَيْراتِ وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ؛

هر كس مشتاق بهشت است، به سوى نيكى‏ها مى‏شتابد و هر كس از جهنم بترسد، از هوا و هوس روى مى‏گرداند.

 

منبع: نورالثقلين، ج 3 ، ص 566، ح 166

| |

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com